Welcome to ZonE RimaU RimbA

بسم الله الرحمن الرحيم

Wednesday, December 29, 2010

SMU, OH, SMU~

Assalamualaikum to my dearest blog,

Sejuk,, sejuk... Semalam hujan renyai-renyai cam malas je nak berenti... Natijahnya,, aku tidur dalam posisi ayam belanda golek lam selimut... Mohoho~ kesejukannya terasa sampai ke tulang hitam,, putih,, kuning semua bagai tu lah... Apa-apa pun, musim tengkujuh atau disebut sebagai musim kengtujuh oleh orang yg jakun akan pergi jugak lam masa terdekat nih... Maknanya aku akan kembali melihat sinaran mentari tak lama lagi...huhu~ bestnya...

Hari ni aku nak cite sal exam SMU yg kelmarin tu... Exam ni memang istimewa... Pendek kata takkan jumpa main2 je kat sekolah korang melainkan sekolah korang tu adalah sekolah2 Maahad atau SMU(A)  yg terdapat di negeri Kelantan,, Kedah dan yg sama pesen dengannya... Exam ni melibatkan subjek wajib iaitu BM dan BI & subjek2 agama sahaja.. Subjek agama tu ada 12 dan semuanya wajib DIHAFAL!!! Haa~ sape2 yg boleh hafal semuanya memang hebat...*cam aku...huhu~*

Sekali tengok memang la banyak subjek tu tapi jumlah A yg ada cuma sepuluh je... Ciput kan? Aku menghafal macam nak pecah otak tapi dapat 10A je... Huh! Tapi okey la tu weh sbb ada subjek senang dan susah... Equation dia cam kat bawah ni,
(markah subjek yg susah + markah subjek yg senang) ÷ 2 = markah yg cukup2 utk A+... WOW!!

Subjek BM dan BI memang kita dah muak dengar, kan? Jadi aku nak explain sal subjek agama yg wujud lam exam SMU ni...

1) Al-Quran
- calon2 wajib hafal dua buah surah iaitu surah Yasin dan Al-Mulk... Kalau berjaya hafal surah ni, bukan setakat dapat A+ lam subjek ni, nak A+ lam subjek2 kat bawah ni pun Insya Allah dipermudahkan...

2) Insya’ (campur ngan Mutalaah)
- ni subjek karangan lam bahasa arab... Kalau nak markah expert, calon2 kena terer lam grammar arab dan kaya ngan vocabulary arab... Kalau setakat tahu ‘ana’ ‘anta’ tu, lupakan je la A+ tu... Dalil drpd Hadis and Quran jugak akan bantu korang dpt markah tinggi...

3) Mutalaah
-terus terang cakap,, aku tak tahu nak cakap apa sebab aku lemah gile lam subjek ni... Calon2 kena hafal lebih kurang 35-40 perkataan seerti bagi setiap 5 tajuk yg dipelajari dan semua perkataan adalah ARAB!!! Haa~ tu pasal la aku lemah subjek ni...

4) Hadis (campur ngan Tafsir)
- ni salah 1 subjek feveret aku sbb selain ustazah yg sporting,, hadis2 yg diajar juga senang...calon kena jawab perkataan seerti, penerangan hadis dan pengajaran drpd hadis... Memang kacanglah!

5) Tafsir
- subjek ni best gak sbb cuma tanya pasal maksud ayat2 Quran,, perkataan seerti dan  pengajaran... Surah Al-Mulk termasuk gak lam subjek ni jadi ia memudahkan korang hafal surah wajib lam subjek Al-Quran tadi...

6) Akhlak (campur ngan sirah)
- tajuk2 lam ni senang je, banyak hadis lak tu (boleh guna lam Insya’)... Ada tajuk adab ngan Allah, Nabi Muhammad s.a.w, Al-Quran, ibu bapa, adik beradik, suami isteri, and semualah.. Adab ngan orang bukan Islam pun ada! Tapi aku kureng sket ngan subjek ni sbb pengetua aku yg ajar...mohoho~

7) Sirah
- ni subjek kelolaan ustazah tergarang sekolah aku, Ustazah Rahimah.. Calon2 kena hafal banyak benda cam tarikh kelahiran sultan2, bila ditabalkan, bila mangkat serta banyak lagi aspek lain sal sultan tu... Sultan yg dimaksudkan bukan sultan2 lam negara Malaysia tapi nun di Tanah Arab sana... sape tak hafal memang cari maut ngan ustazah ni...

8) Tarikh Adab Nusus
- subjek ni banyak cite sal permulaan bahasa arab zaman Jahiliah dulu serta perkembangannya setelah zaman Islam...ada jugak tajuk syair serta khutbah yg perlu dihafal tapi ianya senang je...

9) Nahu Soraf
- haa~ bagi sesape yg nak markah expert lam Insya’, perlulah mantapkan pengetahuan lam sebjek ni dulu sejak F.1 lagi... Subjek ni mengajar kita tentang tatabahasa, pemahaman dan cara bina ayat lam bahasa Arab...

10) Feqah (campur ngan Tauhid)
- subjek ni lak mengajar ngan lebih lanjut sal amalan2 Muslim... Bagi orang2 yg JAHIL tentang hukum amalan riba dan sukakan rasuah, memang sesuai la belajar Feqah ni sbb ada tajuk yg explain sal keburukan riba siap bagi dalil and AZAB yg akan diterima lam neraka nanti...huhu~ dan bg orang2 yg nak berniaga mengikut syariat Islam, ada gak tajuk yg sesuai bagi korang...

11) Tauhid
-calon2 kena hafal maksud2 sifat wajib bagi Allah s.w.t dan dalil2 yg menguatkan maksud tu... Contohnya: sifat wajib Allah adalah WUJUD, jadi korang kena terangkan maksud wujud tu dan bagi dalil...senang, kan?

12) Balaghah
- calon2 kena hafal sastera Arab contohnya ayat biasa, sindiran, perumpamaan, dan sebagainya... Senang je sbb cuma bagi maksud then bagi contoh...masa trial ari tu aku dapat 100%... Hebat, hebat... Hoho~

Orait,, tu je la explanation aku tuk subjek2 agama lam exam aku, SMU... Info tambahan utk korang yg tak tahu,, sape2 ambik exam ni, TIME NAK NIKAH NI DIA DAH TAK KENA AMBIK KURSUS NIKAH LAGI DAH... Untung dowh... Selain itu, korang gak dapat mendalami ilmu agama ngan lebih lanjut lagi... Berminat? Meh sekolah kat Kelantan... Huhu~ sekian dulu buat masa nih...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

p/s: maybe korang tengok cam susah je nak hafal sebab dah la subjek banyak, semuanya bahasa Arab lak tu... tapi tanpa usaha, korang takkan berjaya... jadi, banyakkan USAHA wokeyh?

No comments: